سایت مپ ( SITEMAP ) – انواع سایت مپ

دانشنامه

سایت مپ برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ با نسخه ۰٫۸۴ توسط گوگل برای برنامه نویسان معرفی شد. سپس در سال ۲۰۰۶ MSN، Yahoo به پروتکل سایتمپ پیوستند. اگر وب سایت شما دارای یکی از شرایط زیر است حتما از سایت مپمی بایست استفاده شود:

وب سایت بسیار بزرگ باشد. در این صورت موتورهای جستجو می توانند توسط سایت مپ به جدیدترین صفحات و آخرین صفحات تغییر داده شده دسترسی داشته باشند.

وب سایت شما دارای حجم زیادی از آرشیو محتویات باشد. در صورتی که وب سایت دارای حجم زیادی از محتوا باشد که آنها هیچ ارتباطی با یکدیگر  نداشته باشد، سایت مپ بهترین گزینه می تواند باشد.

اگر وب سایت شما جدید باشد یا دارای تعداد کمی بک لینک باشد. گوگل و بقیه موتورهای جستجو از طریق دنبال کردن بک لینک ها می توانند به محتویات سایر وب سایت ها دسترسی پیدا نمایند از این رو اگر تعداد بک لینک های وب سایت شما کم است سایت مپ می تواند به وب سایت شما کمک بسیاری نماید.

وب سایت دارای تعداد زیادی فایلهای مولتی مدیا باشد. در صورتی که وب سایت شما از تعداد زیادی فایلهای مولتی مدیا تشکیل شده باشد که آنها نیز به نوبه خود در اخبار وب سایت شما استفاده شده باشند، سایت مپ می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

علاوه بر قرار گرفتن صفحات در فایل سایت مپ اطلاعات اضافه تری از صفحات می تواند در فایل سایت مپ قرار گیرد. اطلاعاتی از قبیل اینکه صفحه مورد نظر شما آخرین بار چه زمانی بروزرسانی شده است و بطور متوسط هر چند وقت یکبار بروزرسانی می شود، در فایل سایت مپ قرار می گیرد.

انواع سایت مپ

سایت مپ به دو نوع تقسیم بندی می شود:

سایت مپ از نوع XML

این نوع سایت مپ دارای ساختار سازمان یافته شده ای دارد و مخصوص موتورهای جستجو است و احتیاج به مشاهده کاربران وب سایت ندارد. سایت مپ از نوع XML می تواند در فایل Robots.txt آدرس دهی شود تا بهموتورهای جستجو کمک نماید راحتر این فایل را پیدا نمایند. در زیر نمونه ای از سایت مپ از نوع XML آورده شده است.

سایت مپ از نوع HTML

این نوع سایت مپ مخصوی کاربران بازدید کننده وب سایت است و به آنها کمک می کند که محتویات صفحات مورد نظرشان را براحتی پیدا نمایند. سایت مپ از نوع HTML قابل استفاده در گوگل وبمستر نیست. در زیر نمونه ای از سایت مپ از نوع HTML آورده شده است.

مزایای سایت مپ از نوع XML برای سایت های فلش

این نوع سایت مپ بهترین ابزار برای سایت هایی هستند که با فلش و یا زبان هایی که از نوع HTML نیستند، ساخته شده اند. موتور های جستجو صفحات این نوع وب سایت ها را بصورت پیش فرض نمی توانند کرول نمایند از این رو سایت مپ می تواند به عنوان بهترین ابزار برای معرفی صفحات این وب سایت ها باشد.

اگر وب سایت شما دارای منوهایی است که با جاوا اسکریپت ساخته شده است سایت مپ از نوع XML می تواند کمک بسیاری در معرفی صفحات به موتورهای جستجو داشته باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *