با این چک لیست از تلویزیون خود در مقابل خرابی ها مراقبت کنید!

رپورتاژ

تلویزیون از گران قیمت‌ترین وسایل خانه محسوب شده و نقش مهمی در زندگی روزمره افراد دارد. گاهی اوقات در حین استفاده از تلویزیون، مشکلی برای آن پیش آمده و دستگاه نیاز به تعمیر پیدا می‌کند. همانطور که خرید این وسیله هزینه بالایی دارد، تعمیر و عیب یابی آن نیز می‌تواند بسیار گران تمام شود. با رعایت نکاتی ساده، می‌توانید از تلویزیون بهتر استفاده کرده و عمر مفید آن را افزایش دهید. شما می‌توانید با خواندن با این چک لیست از تلویزیون خود در مقابل خرابی و تعمیر مراقبت کنید!

تلویزیون را به موقع خاموش کنید

عمر مفید یک تلویزیون به طور متوسط، در حدود 65 هزار ساعت است. پس اگر استفاده‌ای از تلویزیون ندارید، باید آن را خاموش کنید. چون با روشن نگه داشتن و استفاده نکردن از آن، در اصل از عمر مفید دستگاه می‌کاهید. بسیاری از کاربران، تلویزیون را روشن کرده و به کار‌های دیگر خود می‌رسند، این یک عادت اشتباه است. زیرا باعث خرابی زود هنگام تلویزیون و افزایش هزینه برق می‌شود. پس در اولین قدم، اگر استفاده‌ای از تلویزیون ندارید آن را خاموش کنید.

نظافت و تمیزی فراموش نشود

بهتر است روزانه و یا هر چند روز یکبار، تلویزیون و محیط اطراف آن را تمیز کنید. گرد و غبار جمع شده روی تلویزیون علاوه بر اینکه روی کارکرد دستگاه تاثیر می‌گذارد، روی کیفیت تصاویر پخش شده نیز اثر منفی دارد.

از دستمال میکروفیبر استفاده کنید و در حین تمیزکاری، فشار زیادی به صفحه نمایش دستگاه وارد نکنید.

صفحات تلویزیون، به خصوص تلویزیون‌های led بسیار حساس هستند و نمی‌توان آن‌ها را با هر محلول و ماده پاک کننده دیگری تمیز کرد. هرگز از آب برای پاک کردن گرد و غبار استفاده نکنید. اگر نکات گفته شده را رعایت نکرده و از مواد غیر استاندارد، برای تمیزی دستگاه استفاده کنید، صفحه نمایش خراب خواهد شد و باید برای تعمیر تخصصی انواع تلویزیون در محل اقدام کنید.

روشنایی را کاهش دهید

شما می‌توانید با تغییر میزان کنتراست و روشنایی تلویزیون، بر عمر مفید دستگاه بیافزائید. این نکته را در نظر بگیرید که، هرچه میزان روشنایی یا brightness، در تنظیمات تلویزیون بیشتر باشد میزان مصرف برق نیز بالا تر خواهد بود. درست است که brightness بالا، کیفیت تصاویر را نیز بالاتر می‌برد، اما در نهایت باعث خستگی چشم، افزایش مصرف انرژی و فشار به پیکسل‌ها می‌شود.

مهم‌ترین نکته برای نگهداری از تلویزیون

تلویزیون نیز، مانند هر وسیله الکترونیکی دیگری، برای عملکرد بهتر به تهویه مناسب نیاز دارد. این دستگاه در حین کار گرمای زیادی تولید می‌کند، بنابراین بهتر است در محیطی با گردش هوای مناسب و به دور از حرارت و رطوبت قرار بگیرد. این نکته را هم بدانید که تلویزیون با خاموش شدن، به صورت خودکار عمل خنک سازی را انجام داده و از داغ کردن مدارات داخلی جلوگیری می‌کند.

همچنین هرگز تلویزیون را در مکان‌های سرد قرار ندهید، زیرا هوای سرد می‌تواند باعث افزایش رطوبت شود. رطوبت نیز به سایر قسمت‌های تلویزیون نفوذ کرده و باعث از کار افتادگی قطعات می‌شود.

تلویزیون‌های led و lcd بسیار نازک هستند و از قطعات ظریفی ساخته شده‌اند، بنابراین اگر قصد جابه‌جایی و حمل و نقل دارید، با کمک یونولیت، پارچه‌های نرم و کارتن با دقت تلویزیون را بسته بندی کرده و آن‌ها را به آرامی جابه جا کنید. تا هیچ فشار و ضربه‌ای به دستگاه و صفحه نمایش آن وارد نشود.

از نوسانات برق جلوگیری کنید

ساده‌ترین راه برای افزایش عمر مفید تلویزیون و هر وسیله الکترونیکی دیگری، استفاده از محافظ برق است. این دستگاه نمی‌گذارد نوسانات جریان برق، در هنگام رعد و برق، طوفان و یا وصل شدن برق، باعث اتصالی قطعات داخلی تلویزیون شود.

احتیاط فراموش نشود

اسباب بازی، اشیای تیز و آهن ربا را از تلویزیون دور نگه دارید. اشیای تیز، به راحتی صفحه نمایش دستگاه را می‌شکنند. کشیدن آهن ربا نیز روی صفحه تلویزیون، میدان مغناطیسی دستگاه را از بین برده و باعث ظاهر شدن رنگ‌های متعدد روی صفحه نمایش خواهد شد. در چنین شرایطی باید به سرعت برای عیب یابی و رفع ایراد تلویزیون اقدام کنید.

نقش و حضور تلویزیون در زندگی روزمره مان به قدری پررنگ است که خرابی آن جز مشکلات آزاردهنده هر منزلی است. با توجه به قیمت بالای دستگاه و هزینه تعویض قطعات آن و گاه کمیاب بودن برخی از قطعات٬ پر واضح است که تعمیر تلویزیون بدون داشتن دانش تخصصی٬ کاری غیرمنطقی و غیر اصولی است و ممکن است منجر به هزینه ای گزاف و یا حتی تعویض کل دستگاه شود. از طرفی پیدا کردن تعمیرکار مجرب تلویزیون و اعتماد کردن به آن نیز کار ساده ای نیست، بعضی تعمیرکاران تلویزیون به سیستم و ساختار تلویزیون های جدید و اسمارت آشنایی لازم را ندارند یا حتی هر گونه برندی را تعمیر می کنند بدون آنکه با ساختار تلویزیون های آن برند آشنا باشند.

با در نظر گرفتن موارد گفته شده، بهتر است تعمیر و عیب یابی تلویزیون را به تعمیرگاه‌ها و سرویسکاران معتبری که خدمات در محل ارائه می‌دهند بسپارید، تا دستگاه در زمان و مکان دلخواه شما، تعمیر و رفع ایراد شود. تعمیرگاه‌های معتبری که علاوه بر تعمیر در محل، برای خدمات خود گارانتی نیز ارائه می‌دهند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *