آموزش نحوه تغییر دامنه از http به https در گوگل وبمستر بعد از نصب ssl

وردپرس

بعد از خرید هاست و دامنه  و راه اندازی سایت می بایست آن را در گوگل سرچ کنسول تعریف نمایید. سایت باید در حالت های مختلف مثل دامنه با http و دامنه با پروتکل https تعریف شده باشد. تغییر دامنه از http به https در گوگل وبمستر یکی از سوالاتی بوده که توسط کاربران زیادی مطرح شده. بعد از نصب و فعال کردن SSL چطوری میشه تا کاری کرد که از این پس آدرس‌های ما که روی پروتکل http بودند به پروتکل https منتقل شوند و علاوه بر این آدرس صفحاتی که از قبل ایندکس شدند را به چه شکلی در گوگل تغییر بدیم. در حالت عادی وقتی در خصوص نصب SSL در وردپرس اقدام می کنیم پروتکل آدرس ها را به https تغییر میدیم این تغییر حالت به شکلی هستش که آدرس‌های قبلی ما که روی پروتکل http:// بودند از این پس به صورت ریدایرکت 301 در وردپرس به https:// منتقل خواهند شد.

این انتقال بسته به شرایط سایت ما و سرعت ایندکس صفحاتمون در گوگل میتونه خیلی زمانبر باشه که اگر سایت شما دارای رنک خوب و بازدید بالایی باشه این شانس رو دارید تا در زمان کوتاه‌تری URL صفحات شما اصلاح شوند، بنابراین لازمه تا خودمون اقدام به اصلاح آدرس سایت کنیم و با استفاده از آموزش که در این مقاله براتون تهیه می‌کنم اقدام به تغییر دامنه سایت در کنسول گوگل از http به https بکنید تا صفحات ایندکس شده سریع‌تر اصلاح شوند. اگر شما هم به دنبال تغییر آدرس سایتتون هستید تا انتهای این آموزش با ما همراه باشید.

مراحل تغییر آدرس سایت در گوگل یا اعلام استفاده از پروتکل https

برای اینکه آدرس سایت خود را از http به https تغییر بدین باید حتما موارد زیر رو در نظر داشته باشید:

  • ابتدا باید این اطمینان رو داشته باشید که به درستی اقدام به نصب SSL در هاست خودتون کردید.
  • علاوه بر این امکان استفاده از SSL را در وردپرس فراهم کنید.
  • دامنه ای که اکنون در حال استفاده هست در سرچ کنسول گوگل تایید و وریفای شده باشه.
  • دامنه جدیدی که قصد تعریف اون را دارید را وریفای کرده باشید.
  • به گوگل اطلاع بدید که تغییراتی در آدرس سایت داشتید. در ادامه به شرح مفصل این مرحله خواهیم پرداخت.
  • وقتی شما سایتتون را در گوگل ثبت کردید همچنان بر روی پروتکل http هستش که باید اونو اصلاح کنید. این کار رو با ریدایرکت انجام میدیم. بعد از اینکه پروتکل سایت شما به https:// تغییر داده شد با استفاده ازفایل htaccess. و ریدایرکت 301 در وردپرس میتونید کاری کنید که کاربران از http به https منتقل شوند.
  • در سایت هایی که مطالب کمی دارن این کار طول میکشه تا به صورت خودکار گوگل بیاد و کلیه آدرس‌هایی که از قبل ایندکس شده را اصلاح کنه.
  • لینک های داخلی را بررسی کنید تا بدون مشکل در دسترس کاربران باشند.
  • در نهایت ربات های گوگل متوجه میشن که از این به بعد در لینک های مربوط به آدرس جدید بزخند.

آموزش نحوه تغییر دامنه یا سوئیچ از http به https در گوگل وبمستر

همانطور که اشاره شد می بایست به گوگل اعلام کنید که آدرس سایت شما تغییراتی داشته است. فرض کنیم تمام مراحل گفته شد تا این قسمت را طی کرید. بعد از اینکه وارد سرچ کنسول خود شدید می بینید آدرس سایت شما با پروتکل http ثبت شده. حالا مراحل زیر را به دقت طی کنید:

  1. بنابراین ابتدا به پنل خودتون وارد بشید.
  2. آدرس سایت خودتون را این بار با استفاده از https:// ثبت کرده و آن را وریفای کنید. دقت داشته باشید این این کار باید در همان اکانت گوگل وبمستری که سایت با حالت http وریفای شده انجام گردد.
  3. حالا بعد از اینکه سایت شما به درستی با آدرس https:// ثبت شد باید کاری کنید تا اعتبار و همه اطلاعاتی که در ابتدا روی پروتکل http:// بودند به پروتکل جدید سایت در https:// منتقل شوند. این مرحله ممکن است کمی زمانبر باشد.
  4. مشابه تصویر زیر از ستون سمت راست صفحه روی گزینه settings کلیک کنید. (در وبمستر تولز نسخه قدیمی علامت چرخ دنده در بالا و در سمت راست صفحه  قرار داشت.)
  5. روی گزینه change of address را انتخاب کنید تا وارد صفحه زیر شوید.
  6. حالا مشابه تصویر زیر صفحه‌ای برای شما نمایش داده میشه. از قسمت اول یعنی Pick new site در سمت راست روی  کلیک کنید و آدرس سایت خودتون را که با پروتکل امن https:// در اون ثبت کردید را انتخاب کنید.
  7. حالا اگر به درستی عمل کرده باشید دامنه شما در این باکس با پروتکل https://  نمایش داده میشه. در مرحله بعد باکسی شامل دو بخش را مشاهده می کنید. مقابل گزینه اول یعنی 301-redirects هستش روی  کلیک کنید تا هر دو آدرس ثبت شده در گوگل وبمستر بررسی شده و آدرس‌های قبلی که روی http:// بودند به به پروتکل امن https:// به صورت 301 ریدایرکت شوند.
  8. بخش دوم verification نام دارد. روی آیکن  confirm کلیک کنید. در مرحله نهایی گزینه آخر که در اون عبارت Submit the change of address request نوشته شده روی دکمه submit کلیک کنید تا پیغام موفقیت آمیز بودن تغییر آدرس سایت وردپرسی شما در گوگل نمایش داده شود.
  9. اگر هر دو بخش مانند تصویر بالا دارای تیک سبزررنگ شدند یعنی مراحل را به خوبی پشت سر گذاشته اید.
  10. حالا با طی کردن این مراحل آدرس‌های شما که با استفاده از پروتکل http:// در گوگل ایندکس شده بودند در کوتاه‌ترین زمان ممکن اصلاح شده و علاوه بر این کاربرانی هم که از آدرس http به سایت مراجعه کنند به صورت خودکار سایت با پروتکل امن https:// براشون نمایش داده خواهد شد. یک مزیت دیگه هم که این کار برای شما داره اینه که از این پس چون سایت شما با https:// ثبت شده و به عنوان آدرس اصلی شما در کنسول جستجوی گوگل هم قلمداد خواهد شد، از این به بعد برای مدیریت سایت در کنسول جستجوی گوگل باید سایتتون را که با آدرس https:// ثبت کردید مورد بررسی و آنالیز قرار داده و کارهایی مثل ساخت robots.txt در وردپرس را از این به بعد روی این آدرس انجام بدین.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *