بررسی امنیت فروشگاه های اینترنتی و ۱۰ راهکار ارتقاء سطح ایمنی سایت

وردپرس

امنیت فروشگاه اینترنتی مقوله بسیار مهمی هست حتی صاحبان وب سایت های کوچک هم اهمیت میدن که لطمه ای به سایتشون وارد نشه و سعی می کنند با پروتکل های مختلف سطوح امنیتی رو بالا بببرند. انتخاب هاست مناسب اولین قدم امینیت هست چرا که استفاده از فضای ناامن با سطوح امنیتی ضعیف می تونه راه رو برای هکرها میسر کنه. برخی سرویس های قدرتمند مثل هاست ابری یا هاست ووکامرس دارای فایروال های سخت افزاری هستند. خیلی خوب داخل این مقاله به معرفی 10 نکته برای افزایش امنیت وبسایت فروشگاهی می پردازیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

1- انتخاب هاستینگ مناسب

انتخاب یک سرویس هاستینگ خوب برای وبسایت فروشگاهیتون یکی از مهمترین کاراهایی هست که در مرحله برای افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی باید در نظر بگیرید. علاوه بر این جز اینکه وبسایت شما باید از حمله هکرها در امان باشه باید پشتیبانی بسیار قوی داشته باشه که از پس نقص های امنیتی به راحتی بربیان و حلش کنن.

باید اطمینان داشته باشید که پیشتیبانی شرکت هاستینگتون به صورت 7 روز هفته و 24 ساعته فعال است، قابلیت دخیره دیتا به صورت RAID را داشته باشد یا حداقل در بازه های زمانی از وبسایتتون بکاپ تهیه کنه. در واقع باید تمام جزئیات فنی و امنیتی هاست را بررسی کنید تا در آینده دچار مخاطرات احتمالی نشید. خیلی از هاستینگ ها در خصوص موارد امنیتی تمهیدات بسیار قوی در نظر گرفتند اما برخی دیگر در این خصوص اقدام خاصی نداشته اند.

2- استفاده از پروتکل HTTPS

یکی از کارهای معتبری که برای امنیت فروشگاه اینترنتی و جلوگیری از کلاهبرداری می توانید انجام دهید که به امنیت وبساییتان کمک می کند انتقال وبسایتتان به HTTPS است. برای انتقال به این سرویس باید گواهی SSL از شرکت میزبانی تهیه کنید که برای شما آنرا روی وبسایتتان فعال کند.

گوگل امتیازی بیشتری برای افرادی که از HTTPS استفاده می کنند در امتیاز بندی و سئو در نظر می گیرد.HTTPS برای محافطت از کاربران یک وبسایت ضروری است زیرا پیوندی مطمئن بین مرورگر و کاربران و سرورهای شما ایجاد میکنند تا هکر ها نتوانند به سرقت اطلاعات شما بپردازند.

3- انتخاب امن ترین cms فروشگاهی

قبل از ورود به بازار کسب و کارهای اینترنتی باید یک پلتفرم مناسب برای فروشگاه اینترنتی خود که امنیت بالایی داشته باشه انتخاب کنید که درگاه های پرداخت امن را ساپورت کند. از پلتفرم های امن میشه به PrestaShop , Magento و WooCommerce اشاره کرد.

4- بالابردن امنیت اطلاعات کاربر

هکرها تنها با دسترسی به اطلاعات ورود یک کاربر می توانند خرابی های جبران ناپذیری به وبسایت شما وارد کنند. شما به عنوان مدیر سایت باید مطمئن باشید که مشتریان هنگام استفاده از وب سایت تجاری شما از امنیت کامل برخوردار هستند.

  • امن ترین روشی که می توانیم توصیه کنم خودکار سازی فرایند یادآوری کابران برای تغییر رمزهای عبور پس از یک ماه است.
  • اطمینان حاصل کنید که مشتریان از رمزهای عبور منحصر به فرد استفاده می کنند.
  • کلمات عبور منحصر به فرد باید از حداقل 8 حرف که شامل عدد، حروفف بزرگ و کوچک و یک نماد باشند.

5- ذخیره نکردن اطلاعات حساس مشتریان

در راستای امنیت فروشگاه اینترنتی بهتر است اطلاعات حساس و مالی کاربران را ذخیره نکنید چرا که با افشای این اطلاعات ضررهای جبران ناپذیری به سایت شما و بازدیدکنندگان وارد خواهد شد. ذخیره کردن اطلاعات کارت اعتباری کار پر خطر و ریسکی می باشد و اگر احیانا مشکلی پیش بیاید شما اعتماد کاربر را از دست می دهید!

6- تست های آسیپ پذیری سایت

اجرا کردن آزمایش های آسیب پذیری روی وبسایت فروشگاهی می تواند به شما کمک کند که راه های نفوذ به وبسایت خود را پیدا کنید. هر پلتفرم فروشگاه اینترنتی نیازمند ابزاری برای اسکن راه های نفوذ است. بدین ترتیب تا حدی می توان از نفوذ اشخاص بیگاه جلوگیری کرد.

7- استاندارد PCI DSS

به عنوان مدیر باید مطمئن باشید که وبسایت شما با قابلیت PCI DSS سازگار است. PCI DSS یک استاندارد امنیتی است برای پرداخت های اعتباری است. وب سایت شما قادر به شناسایی و جلوگیری از نقض ها و مخاطرات احتمالی قبل از وقوع یک رویداد است.

8- بروزرسانی وبسایت

هکرها همیشه به دنبال نقاطی برای نفوذ به نقاط آسیب پذیر وبسایت شما می باشند. زمانی که توسعه دهندگان یک ضعف امنیتی جدید پیدا می کنند بلافاصله آپدیت جدیدی منتشر می شود که شما برای جلوگیری از این آسیب باید به سرعت این بروزرسانی را انجام دهید. بدلیل این که هکرها از این آسیب پذیری باخبر می شوند و سایت شما در خطر قرار دارد.

9- بک آپ گیری منظم

اطمینان حاصل کنید که از وب سایت خود به طور مکرر پشتیبان تهیه کرده اید. پس از اگر زمانی هک شدید، می توانید نسخه پشتیبان وب سایت خود را بازیابی کرده و آن را نجات دهید. در صورتی که بکاپی تهیه نکرده اید می بایست از ارائه دهنده خدمات هاستینگ خود بخواهید تاریخ آخرین بکاپ تهیه شده از هاست شما را بررسی کنند.

10- استفاده از CDN

CDN یا Content delivery network به طور خلاصه شبکه ای از سرورهای توزیع شده در دیتاسنترهای مختلف می باشد که محتوا را بر اساس نزدیکترین سرور به کاربر بارگزاری می کند. CDN نسخه هایی از محتوای وب سایت شما را ذخیره می کند و قابلیت شناسایی بد افزار ها را دارد و هم چنین برای جلوگیری از حملات DDoS بکار می رود و در ابتدای مسیر شبکه شما قرار می گیرد. پس می تواند تا حدودی در جهت امنیت فروشگاه اینترنتی موثر واقع گردد.

امنیت فروشگاه اینترنتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است هرچقدر هم در خصوص طراحی سایت، ارائه خدمات و کیفیت محصولات تلاش کنید اگر از مباحث امنیتی سایت غافل شوید خسارت ای جبران ناپذیری گریبان گیر شما خواهد شد. بر همین اساس بهتر است قبل از هر چیزی سایت خود را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهید و سپس در راستای ارتقاء سطوح امنیتی بکوشید. اولین اقدام خرید هاست با کیفیت است و پس از باید از راستای امنیت cms، انجام بروزرسانی ها و… تلاش کنید. میزبان فا سرویس های هاست ابری ارائه نموده که دارای امنیت بسیار بالایی نسبت به هاست های معمولی هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *