آموزش نحوه تعریف رکوردهای dns در دایرکت ادمین

دایرکت ادمین

تنظیمات مربوط به dns server در هاست یکی از موارد بسیار مهمی است که اکثر کاربران همواره در مواجه با آن دچار چالش بوده اند. تنظیم dns و تعریف رکوردهای dns در دایرکت ادمین به منظور برقراری ارتباطات سایت مورد توجه قرار دارد. حتما می پرسید dns record چیست؟ در این مقاله قصد داریم به آموزش رکوردهای dns و همچنین ایجاد a record بپردازیم تا در نهایت قادر به تنظیم dns در دایرکت ادمین باشید.

تنظیم dns در دایرکت ادمین

نیم سرور یا هان DNS که مخفف عبارت Domain Name System می باشد همچون پلی وظیفه برقراری ارتباط بین دامنه و هاست شما را بر عهده دارد در صورتی که دامنه روی هاست معرفی گردد، اطلاعات آپلود شود اما نیم سرورها ست و نشر نشده باشند سایت شما برای کاربران نمایش داده نخواهد شد. نیم سرور ست شده روی دامنه وظیفه پردازش درخواست های سمت سرور منوط به دامنه را بر عهده دارد و در نهایت دسترسی به سرور و نمایش سایت میسر می گردد.

در برخی موارد با هویز گرفتن از دامنه و بررسی نیم سرور می توان مجموعه میزبان سایت، موقعیت سرور و موارد این چنینی را تشخیص داد. استفاده از DNS های اختصاصی هم، دقیقا به همین دلیل یعنی عدم نمایش نیم سرور شرکت میزبان و در نتیجه برندینگ سایت صورت می گیرد. در دایرکت ادمین بخشی تحت عنوان DNS Managment برای مدیریت  نیم سرور و تمامی رکوردهای مربوطه وجود دارد.

dns record چیست؟

انواع مختلفی از رکوردها در بخش DNS Zone هاست موجود است که هر کدام برای کاربرد مشخصی در نظر گرفته شده اند. در ادامه به تشریح برخی از متداول ترین آن ها می پردازیم.

انواع رکوردهای DNS

  • A Record
  • NS Record
  • MX Record
  • CNAME Record
  • PTR Record
  • TXT Record
  • AAAA Record
  • SRV Record

تعریف رکوردهای dns در دایرکت ادمین

ابتدا وارد کنترل پنل هاست خود شوید. در صفحه باز شده در بخش Your Account روی گزینه DNS Managment کلیک کنید تا به صفحه رکوردهای تعریف شده و تنظیمات متداول آن هدایت شوید.

با صفحه ای مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد. این صفحه شامل دو بخش است.

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید صفحه  DNS Management شامل دو بخش کلی به شرح زیر است:

  1. در بخش اول رکورد های تعریف شده به همراه نوع و مقادیر آن ها نمایش داده می شود. رکوردهای جدید پس از تعریف شدن به این لیست اضافه می شوند.
  2. کمی پایین تر در بخش دوم بخشی تحت عنوان Add Domain Records وجود دارد که به کمک آن می توان رکورد مد نظر خود را ثبت نمود.

ایجاد a record

اصولا از این رکورد برای اتصال به یک آیپی دیگر استفاده می شود. به عنوان مثال فرض کنید یک هاست دانلود تهیه و ساب دامنه ای تحت عنوان dl.yoursite.com برای آن تعریف نموده اید. حالا قصد دارید با یک رکورد اتصال این ساب دامنه با هاست دانلود برقرار شود. برای این منظور به A record نیاز دارید.

  1. ابتدا ساب دامنه مد نظر خود را (در هاست دانلود یا… )  تعریف کنید.
  2. برای تعریف A record در هاست میزبان وب سایتتان از طریق گزینه DNS Managment دایرکت ادمین به قسمت Add Domain Records مراجعه نمایید.
  3. تمام رکوردها در ستون « True values » نمایش داده می شوند. سطر مقابل عبارت A را بیابید.
  4. در فیلد سمت چپ صفحه، نامی را برای این رکورد وارد نمایید. (ساب دامین تعریف شده را وارد کنید.)
  5. فیلد دوم را تغییر ندهید. این فیلد همان TTL و به صورت پیش فرض دارای مقدار 14400 و به معنای مدت زمان کش شدن رکورد در حافظه سیستم است.
  6. آیپی مربوط به هاست خود را در فیلد سمت راست صفحه وارد کنید.
  7. روی دکمه ADD مقابل سطر کلیک کنید تا رکورد ایجاد گردد.
  8. روی دکمه save کلیک کنید تا تغییرات  شما ذخیره شوند.

رکورد txt در dns Managment

گاها در مراحل تکمیل و توسعه وب سایت با عبارتی همچون “در  زون dns خود یک رکورد از نوع txt با مقدار زیر ایجاد کنید” مواجه می شویم. این عبارت به شما تاکید می کند که به بخش DNS Managment خود مراجعه نموده و یک رکورد از نوع TXT تعریف نمایید. حتما می پرسید رکورد TXT چیست و چه کاربردی دارد؟

txt record چیست؟

همانطور که از نامش پیداست یک رکورد از نوع متنی یا همان TEXT محسوب می شود. به عبارت دیگر برای اضافه کردن توضیحاتی مختصر در قالب یک رکورد روی هاست ثبت می گردد. برای مواقعی همچون تصدیق و وریفای مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از روش های وریفای و احراز هویت در هنگام معرفی سایت به سرچ کنسول گوگل، تعریف رکورد TXT می باشد. در ادامه به تعریف انواع رکورد خواهیم پرداخت.

چطور txt record تعریف کنیم؟

مراحل تعریف txt record نیز دقیقا مشابه تعریف A record می باشد با این تفاوت که از بخش « True values » سطر TXT را انتخاب می کنیم. همچنین در این پروسه به آیپی نیاز نداریم بلکه مقدار متنی یا همان TEXT مربوط به احراز هویت را در فیلد مربوطه وارد می کنیم.

  1. برای تعریف TXT record به هاست دایرکت ادمین خود مراجعه نمایید.
  2. روی عبارت DNS Managment  کلیک و به قسمت Add Domain Records بروید.
  3. سطر مقابل TXT را پیدا کنید.
  4. در فیلد اول سمت چپ نام دامنه خود را همراه با . وارد کنید.
  5. فیلد دوم که همان TTL است را روی 14400 تنظیم کنید. (به صورت پیش فرض روی همین مقدار قرار دارد.)
  6. در فیلد سمت راست نیز عبارت متنی ارائه شده جهت احراز و تصدیق را وارد کنید. (این مقدار توسط سیستم درخواست کننده تصدیق در اختیارتان قرار می گیرد.)
  7. روی دکمه ADD روبروی سطر و سپس روی دکمه SAVE کلیک کنید.

این رکورد پس از تعریف شدن به لیست رکوردهای موجود اضافه خواهد شد.

حذف رکورد از دایرکت ادمین

در صورتی که تمایل داشتید یکی از رکوردهای تعریف شده از این بخش را حذف نمایید به سادگی می توانید چک باکس کنار رکورد مورد نظر را انتخاب نموده و روی دکمه Delete Selected کنار صفحه کلیک کنید.

در این مقاله آموزشی سعی شد تمام مباحث مربوط به تعریف رکوردهای dns در هاست دایرکت را به طور کامل بررسی نماییم. به گونه ای که کاربر پس از مطالعه این آموزش قادربه تنظیم dns در دایرکت ادمین و ایجاد a record و txr record باشد. در صورت مواجه با مشکل از قسمت کامنت ها اقدام نمایید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *